Звернутись до Фонду

«Успішна людина» дає шанс випускникам шкіл-інтернатів реалізуватися в дорослому житті.

Про те, як працює благодійна освітня програма з фінансової грамотності, спрямована на підтримку соціально незахищених дітей зі шкіл-інтернатів, розповідає директор благодійного фонду Олена Єфремова

Пані Олено, розкажіть, будь ласка, як виникла ідея створення програми «Успішна людина» для дітей – вихованців спеціалізованих шкіл-інтернатів?

У мене та моїх колег уже був позитивний досвід впровадження уроків фінансової грамотності. Ми проводили їх по всій Україні для дітей звичайних шкіл в межах іншого проекту. І ми вирішили спробувати адаптувати цей досвід для дітей, які потребують особливого підходу, аби вони теж побачили перспективи щодо власних можливостей для облаштування свого подальшого життя .

Річ у тім, що після останнього шкільного дзвоника вихованці шкіл-інтернатів потрапляють в широкий соціум. Це наче вперше вийти у відкрите море із рідної бухти, де абсолютно інші умови. Тут важливо, щоб вони не розгубилися, повірили у свої сили, своєчасно задіяли накопичені знання та навички. Таким дітям потрібна певна соціальна адаптація.

«Успішна людина» – це реальна допомога тим, хто тільки починає будувати доросле життя і зараз стоїть перед вибором майбутнього фаху. Наші знання відкриють для них нові можливості.

Що це за програма?

Це базові економічні знання, які дуже легко засвоюються завдяки простій інтерактивній методиці та доступному викладу. Уроки проходять у жвавому діалозі з викладачем та у практичних вправах, які легко закріплюють «дорослий матеріал», роблять його цікавим для вивчення. Ці знання будуть принагідними у багатьох життєвих ситуаціях. Ще більше значення має саме спілкування з цими дітьми.

За якими напрямками викладається матеріал?

Програма розрахована на повний навчальний рік і охоплює 4 базових курси: «Банківська система», «Бюджет», «Світова економіка», «Маркетинг і реклама». Ще проводимо окремі уроки успіху, залучаючи до них людей, які опираючись на власний приклад здатні довести, наскільки реальними можуть бути мрії та життєві плани, якщо дійсно прагнути їх втілити.  

Скільки шкіл та учнів сьогодні займається за програмою фонду?

Чотири: дві київські школи (спеціальна школа-інтернат №15 та ліцей-інтернат  №23), спеціальна середня загальноосвітня школа №90 (м. Дніпропетровськ) та Володарська санаторна школа-інтернат. Це близько 100 учнів випускних класів.

Серед учасників є кадети?

Так, і серед них близько половини учнів – сироти чи діти з неблагополучних сімей. До того ж програма для них більш насичена, оскільки тут інший рівень підготовки. Вимоги до них теж більші. Проте слід розуміти, що це теж діти, які живуть у вимірі інтернату. А будь-який інтернат живе за власними законами, тоді як світ значно ширший. Взагалі програма універсальна, оскільки спрямована на прищеплення молоді культури управління особистими фінансами. До речі, матеріал легко піддається додатковій адаптації, якщо цього потребує ситуація.

Суть програми скрізь залишається однаковою, змінюються лише навантаження та підходи. Адже діти-інваліди нерідко потребують ще й певної психологічної підтримки у спілкуванні.

Заняття з програми обовязкові для відвідування?

Уроки проходять раз на тиждень і є факультативними. Проте жодних проблем з відвідуванням немає – понад 80% учнів залюбки беруть участь у наших інтерактивах. У ліцеїстів цей відсоток ще вищий. Адже на наших тренінгах все проходить весело і творчо, діти почуваються вільно і природньо. До того ж домашніх завдань немає. Зате в учнів залишаються папки з практичним матеріалом, який вони опрацьовують на заняттях і який можуть проглядати у будь-який час.

У ліцеїстів ставлення до занять взагалі інше. Їм не потрібна додаткова мотивація, в них вистачає власного ентузіазму. Те ж саме можу сказати по Володарській школі. Тут, до речі, окрема подяка директору і педагогічному складу. Вони  створили просто унікальну атмосферу для роботи з дітьми. А тренер, який викладає курс у цій школі, – окрім того, що педагог, ще й методист та психолог за освітою.

Для дітей шкіл-інтернатів програма «Успішна людина» – чудова нагода отримати більше знань, більше побачити і зрозуміти. Усе це допоможе випускникам правильно зробити власний вибір, щоб реалізуватися в майбутньому. Адже ми також проводимо екскурсії на підприємства, щоб показати специфіку різних професій.

А в інших школах?

В інших інтернатах дітей треба більше тримати в фокусі і постійно заохочувати долучатися до навчального процесу. Головне – переконати їх, що вони можуть і повинні намагатися знайти своє місце в житті. Таким дітям потрібні передусім смисли та дещо інші аргументи. Треба зважати на специфіку цих закладів.

У проекті працюють психологи?

У наших тренерів достатній досвід роботи з дітьми з особливими потребами. Вони знають, як працювати з ними, тож одразу знаходять потрібний підхід. Проте ми все ж розглядаємо можливість залучення до програми фахових психологів, оскільки бачимо, що є потреба у проведенні окремих занять з психологічної підтримки.

Плануєте розширювати програму?

Поточний та ще наступний рік працюватимемо в режимі пілотного проекту. Ми хочемо отримати певний результат, щоб правильно скорегувати механіку і структуру програми. Зараз ми налагоджуємо  партнерство з кількома вузами, щоб вони могли під наші гарантії підтримати фіналістів проекту «Успішна людина» у їх прагненні вступити на той чи інший факультет.  Адже вкінці навчального року ми визначимо переможця, якого плануємо «вести» аж до його працевлаштування після здобуття вищої освіти.

Цікавість до «Успішної людини» є. Зокрема з боку Департаменту освіти і науки та спорту Київської облдержадміністрації. Хтось навіть підкинув ідею створити на базі «Успішної людини» спільну з ними навчальну програму для шкіл Києва та Київської області. Є й інші плани. Дещо згодом ми обміркуємо можливі варіанти її розвитку. Поки що акцент стоїть на отриманні результатів за пілотним проектом та нарощуванні ресурсу. 

Як особисто Ви сформулювали б основний тезис програми?

Нічого в житті не дається легко. Та якщо мати мету і бажання, не лінуватися і працювати над собою, успіху досягнеш обов’язково.    

 

Джерело: БФ "ФОНД ДОБРІ СПРАВИ"